Google: Straffen voor te veel SEO

Google plant straffen voor sites die te sterk geoptimaliseerd zijn voor zoekmachines. Om op het web gezien te worden, passen sites search engine optimilisation (SEO) toe. Dat zijn bijvoorbeeld bijzonder veel keywords of talrijke links naar grote en bekende sites. Te veel SEO wil Google in de toekomst afstraffen, aldus Matt Cutts, leider van het team webspam. Zo zal het bedrijf binnenkort veranderingen in zijn zoekalgoritme doorvoeren waardoor sites met veel optimalisatie een lagere PageRank krijgen – en dus ook een lagere positie in de zoekresultaten.

Intelligenter en eerlijker

De laatste grote verandering in het algoritme (Panda genoemd) richtte zich voornamelijk tegen content-farms die eveneens bekend staan om hun uitvoerig gebruik van SEO. Deze update van de zoekmachine kwam echter onder vuur te liggen omdat hij als zeer oneerlijk werd ervaren. De nieuwe wijziging moet volgens Google daarom begrijpelijker zijn. Keywords worden minder belangrijk, terwijl unieke en relevante content (zowel tekst als plaatjes) bevordert wordt. Te veel reclame daarentegen zorgt er nog steeds voor dat de PageRank keldert. Afgelopen jaar verwijderde Google al 800.000 adverteerders en liet 130 miljoen advertenties niet doorgaan.

Eén reactie op “Google: Straffen voor te veel SEO”

  1. Dennis zegt:

    Altijd leuk die wijzigingen bij Google maar zoals gewoonlijk roept zo’n wijziging altijd heel wat vragen op.

    Wie heeft er een voorbeeld van een ‘te sterk geoptimaliseerde’ website. Wat is nou te sterk optimaliseren? Een site die de richtlijnen van Google te goed heeft uitgevoerd?

Geef een reactie