Smartphone luistert mee voor reclamedoeleinden

Google wil advertenties op telefoons nog doelgerichter kunnen aanbieden en plant een sensor die achtergrondgeluiden van telefoongesprekken moet filteren en op basis daarvan reclame op de smartphone moet laten zien. De techniek hiervoor heeft Google nu in het patent “Reclame op basis van omgevingsomstandigheden” aangemeld. De techniek moet niet de gesprekken zelf afluisteren, maar uitsluitend geluiden uit de omgeving opnemen. Gedragsgebaseerde reclame gaat hiermee nog een stapje verder.

Als het bijvoorbeeld regent, herkent de smartphone het geluid en pusht reclame voor paraplu’s naar de telefoon. Hetzelfde zou met foto’s kunnen werken die met de telefoon zijn gemaakt. Een foto van een mooie zomerdag zou dan bijvoorbeeld voor zonnebrillen-reclame kunnen zorgen. Omgevingsgeluiden in de stad leiden mogelijk tot verkeersinformatie of reclame voor winkels en restaurants.

Tot nu toe is alleen het patent aangemeld en blijft het onduidelijk of Google deze gedragsherkenning daadwerkelijk in zijn Android-besturingssysteem gaat inbouwen. Google heeft echter een slechte timing, want de discussie over het gewijzigde privacybeleid is nog steeds in volle gang. Privacy-activisten waarschuwen nu al voor de mogelijke implicaties.

Geef een reactie